Pilveserver – kuidas valida endale sobiv?
Üha enam räägitakse ettevõtte andmete ja rakenduste hoidmisest pilves ehk pilveserveris. Eesti turule on tekkinud mitmeid suuremaid ja väiksemaid ettevõtteid, kes pakuvad pilveserveri teenust. Kuidas siis enda ettevõtte jaoks sobivat valida? Toon välja peamised punktid, millele tähelepanu pöörata.
1. Kaardista enda vajadused
Kõige pealt püüa välja mõelda, millised on Sinu ettevõtte vajadused pilveserverile ehk mis faile ja rakendusi Sa soovid seal hoida. Kas Sul on vaja hoiustada faile, tõsta sinna oma raamatupidamisprogramm või mõni muu ettevõtte rakendus?
Seejärel saab paika panna, kui palju on Sinu failide ja rakenduste jaoks vaja ressursse nagu RAM(mälu), CPU(protsessorijõudlus) jt, et kõik töötaks sujuvalt. Kui Sa ise ei tea, mis oleks optimaalne ressursside vajadus, siis võta ühendust spetsialistidega. Kui Sa oled ära kaardistanud, mis faile ja rakendusi virtuaalserveris hoida, siis spetsialistid leiavad Sulle sobiva lahenduse.
2. Pilveserveri töökindlus
Serverite puhul on oluline ka töökindlus ehk käideldavus, mis määrab serveri operatsioonisüsteemi stabiilsuse. Üldiselt pakuvad enamus teenusepakkujad uptime’iks 99,99%, see tähendab, et ühe aasta jooksul tohib erinevate tehniliste rikete tõttu nagu voolu-, internetikatkestus vms server maas olla ca 52 minutit (v.a. serveri hooldustöödest tingitud katkestused). 99,99% uptime’i on lihtne lubada aga keeruline kontrollida. Selle puhul on üks soovitus – uuri teiste kasutajate/klientide käest kogemusi, kas teenus on toiminud korralikult ning lubadused paika pidanud.
Lisaks on mõistlik uurida, milliste tootjate servereid ja mis tarkvara teenuse pakkuja kasutab. Kas kasutatakse odavaid nobrand tooteid või high-end ehk kõrgkäideltavaid süsteeme nagu HP, DELL, IBM ning kas on kasutatud parimat virtualiseerimis tarkvara VMware või vabavaralist Linux lahendust. Nobrand toodete ja vabavaraliste lahenduste puhul on väga keeruline tagada 99,99% uptime’i. Seega eelista kindlasti kvaliteetseid tooteid kasutavaid teenusepakkujaid, et tehnilised probleemid ei halvaks Sinu ettevõtte tegevusi.
3. Serveri töötamise tagamine rikete ajal
IT teenustega tekib ikka aegajalt tehnilisi probleeme, sellepärast on oluline, et Sinu pilveserveri toimimist jälgitakse 24/7. Küsi kindlasti järgi, kas teenusepakkuja monitoorib pidevalt serverite toimimist ning kuidas suudetakse rikete korral reageerida. Kas on piisava võimsusega elektrivarustussüsteemid ning suudetakse tagada teenuste toimimine? Väiksemate serveriruumide puhul peaks uurima kas pakkujal on olemas generaator ja UPS süsteem kui tekib elektrikatkestus? Kui interneti pakkuja teenus ei toimi korralikult, kas on alternatiivne lahendus olemas? Kui server on ülekoormatud, kas on tagatud varuserver?
4. Paindlikkus
Tasub uurida ka kui paindlik on teenusepakkuja kui Sul on vaja mittestandartseid lahendusi nagu pilveserveri ühendamine Sinu ettevõtte sisevõrguga ning back-up’i salvestamine enda võrgukettale.
Kas teenusepakkuja on võimeline siduma virtuaalserveri Sinu ettevõtte võrguga ning seadistama vajalikud VPN tunnelid. Kas on võimalik seadistada ka dünaamilist VPN-lahendust, et turvaliselt üle interneti Sinu ettevõtte sisevõrgus olevale pilveserverile ligi pääseda. Kas teenusepakkuja küsib selle eest lisaraha? Kas on võimalik teha varukoopiaid Sinu ettevõtte andmetest ka teise lokatsiooni(teise serveriruumi nt.)?
5. Hind
Hind on oluline faktor, mis võib teenusepakkujati üpris palju erineda. Ka pilveserverite puhul kehtib põhimõte, et kvaliteet määrab hinna. Tihti väiksema kuutasuga (alates 10-15 €/kuus) serverid töötavad vabavaralise Linux lahenduse peal, mis ei ole küll otseselt halb aga võrreldes näiteks VMware tootega puuduvad seal paljud olulised funktsioonid. Näiteks live migration ehk kui server on ülekoormatud, liigub see nähtamatult teise serveri peale.
Teiseks määrab hinna kasutatav riistvara. Kas on kasutatud dubleeritud ühendustega ja kontrolleritega kettamassiive ning kas kõik serverid on dubleeritud?
Kõik see on oluline kui Sul on serveris ärikriitilised rakendused, mis peavad laitmatult töötama ning katkestusi ei tohi tekkida. Seega uuri kindlasti milliseid tehnilisi platvorme, litsentse ja tooteid kasutatakse ning kas need on küsitavat hinda väärt.
Kokkuvõtvalt on peamine hinnata Su enda vajadusi ning küsi julgelt teenusepakkujalt nõu. Meie Pro IT/Procloud spetsialistid aitavad Sul sobivaima lahenduse leida ning mis oluline alati saab jooksvalt vastavalt vajadustele serveri resurssi/seadeid optimeerida.
Hannes Mulla ProIT tegevjuht